Aerolinnen

1 m

39.00

Artikelnummer: L015 Categorieën: ,

Uniek en breed assortiment
95% van de producten uit voorraad leverbaar
Meer dan 50 jaar kennis en ervaring

Batist is een zeer fijndradig weefsel.

Meestal van katoen, maar het kan ook van kunstvezels, linnen of zijde zijn geweven.

De naam batist is afkomstig van Jean Baptiste, een wever uit de 13e eeuw, uit Kamerik, dat ligt in het noordwesten van Franrijk waar vroeger Nederlands werd gesproken.

In het Frans heet de stad Cabrai, in het Duits is het Kambrik en in het Engels Cambric.

Daarom wordt de stof in het Engeland “Cambric” genoemd, dat in het Nederlands weer terug te vinden is bij een verband dat een cambriczwachtel wordt genoemd.

Kamerik was toen het centrum van de textielindustrie.

Madapolam is een vergelijkbaar product als mako-batist.

Deze stof is genoemd naar een wijk van de stad Narsapur in Indië, waar het katoen werd geweven.

Het is net als aerolinnen gebruikt voor het bespannen van de romp en vleugels van vliegtuigen.

Het werd onder andere gebruikt voor de Havilland Mosquito, een Engels tweemotorig vliegtuig uit de tweede wereldoorlog.

Al 12000 jaar wordt aan de Nijl katoen verbouwd.

De gebruikte rassen geven een katoenbol met zeer lange vezels, die daarom een kwalitatief hoge kwaliteit katoen geven

De naam Mako voor dit katoen, komt van de Engelsman Mako, een gouverneur, in het Engels Bey, die in het midden van de 19e eeuw in Caïro katoenplanten had in zijn tuin.

De planten werden door de Fransman Jumel, ontdekt en dat gaf de katoencultuur, die eigenlijk vervallen was, weer nieuw leven.

Daarbij kwam dat men in Engeland de katoenvezels met een geconcentreerde natriumhydroxideoplossing ging behandelen, het merceriseren.

Daardoor krijgt de vezel meer stevigheid en is hij stabieler.

Bovendien ging men het garen kammen waarbij de korte vezels verwijderd werden en kreeg men vezels van gelijke lengte.

Dat kreeg de naam kamgaren.

Bij aerolinnen ontstaat door een speciale weeftechniek een stof waarbij er geen rek op de ketting en de inslag is.

Vandaar dat de stof veel gebruikt is voor het bespannen van vliegtuigen, vandaar de aerolinnen.

En hij zeer goed is bij de restauratie van boeken, maar ook van cylinderburo’s en eigenlijk overal waar een stof nodig is die geen rek heeft en dat in beide richtingen.

Gewicht 0.001 kg