Azuriet MP – light (PB 30)

0,01 kg

30.79

Artikelnummer: K10206-10 Categorieën: , ,

Uniek en breed assortiment
95% van de producten uit voorraad leverbaar
Meer dan 50 jaar kennis en ervaring

Het belangrijkste blauwe pigment in de Europese schilderkunst van de Middeleeuwen en de Renaissance. Het werd ook gebruikt door de oude Egyptenaren, door de Romeinen als een make-up voor de oogleden, in China in de Sung en Ming dynastieën, in Japan in de Ukiyo-e school en in pre-Columbiaanse kunst.

Het pigment maken:

Om er een kleur van te maken, wordt klont Azuriet gemalen tot een poeder en gezeefd. Grof gemalen azuriet produceert donkerblauw en fijn malen levert een lichtere toon op; Als het echter niet fijn genoeg wordt gemalen, is het te zandig en korrelig om als pigment te worden gebruikt. Het middeleeuwse systeem omvatte het wassen ervan om modder te verwijderen en vervolgens de verschillende granen door een of ander proces van zuivering te scheiden. Als gewoon water wordt gebruikt, is het een langzaam, arbeidsintensief proces, dus gebruikten ze oplossingen van zeep, gom en loog. Wanneer azuriet wordt gewassen, zijn de zeer fijne deeltjes eerder bleek, groenachtig hemelsblauw en niet erg bewonderd voor het schilderen. De beste kwaliteiten van azuriet voor het schilderen waren grof: niet zanderig, maar zo natuurlijk dat het best arbeidsintensief zou kunnen zijn om ze op te leggen.

Artistieke opmerkingen:

Lijmgrootte werd vaak gebruikt als bindmiddel om de pigmentkorrels stevig op hun plaats te houden. (Grootte wordt gemakkelijker beïnvloed door langdurige vochtigheid of door te wassen dan ei-tempera, en blauw in muurschilderingen is daarom soms omgekomen door de vernietiging van hun bindmiddel waar kleuren in tempera hebben gestaan.) Het was noodzakelijk om verschillende lagen azuriet aan te brengen om te produceren een effen blauw, maar het resultaat was best mooi. De werkelijke dikte van de korst van blauw toegevoegd aan de rijkdom van het effect, en elke kleine korrel van het poedervormige kristallijne mineraal sprankelde als een minuut saffier, vooral voordat het werd gelakt. De open textuur van een laag azurietblauw is vaak het ongedaan maken ervan op panelen geweest; de vernis zinkt erin en omringt de blauwe deeltjes. Naarmate de vernis vergeelt en donker wordt, wordt de kracht van het azuriet om blauw licht te weerkaatsen vernietigd, gewurgd door de vernis – een groot aantal zwarten in middeleeuwse schilderijen waren oorspronkelijk blauw, alleen verduisterd door de verkleuring van de vernis. Het is ongelooflijk permanent.

Gewicht 0.01 kg

Downloads