Pruissian Blue (PB 27)
verschillende gewichten

Waarschuwing (Check Downloads voor veiligheidsblad)
Vanaf €7.72
Beschrijving
Pruisisch blauw (“Parijs blauw”):
Herkomst en geschiedenis
Het pure pigment, het eerste van de moderne pigmenten, is Parijs blauw en heeft een koperachtige, roodachtige glans. Zijn uitvinding aan het begin van de achttiende eeuw verplaatste azuriet van het Europese palet. Het werd gemaakt door de colormaker Diesbach van Berlijn in ongeveer 1704. Diesbach vormde per ongeluk het blauwe pigment bij het experimenteren met de oxidatie van ijzer. Het pigment was tegen 1724 beschikbaar voor kunstenaars en was enorm populair in de drie eeuwen sinds de ontdekking ervan.
Making the Pigment
Los sulfaat van ijzer (copperas, groene vitriol) in water op; kook de oplossing. Voeg salpeterzuur toe totdat de rode dampen ophouden te verdwijnen, en voldoende zwavelzuur om de vloeistof helder te maken. Dit is het persulfaat van ijzer. Voeg hieraan een oplossing toe van ferrocyanide van kalium (geel kalmeringsmiddel), zolang er precipitaat wordt geproduceerd. Was dit neerslag grondig met water aangezuurd met zwavelzuur en droog op een warme plaats.
Chemische eigenschappen
Het is een verbinding van ijzer en cyanogeen, ferri-ammoniumferrocyanide (PB 27: 1). Antwerpen blauw en Milori blauw zijn vervalste producten die, vanwege hun intense chromatische kracht, vaak worden ontmoet. Het blauw van Parijs wordt onmiddellijk verkleurd door kaliumhydroxide en is gevoelig voor alle alkaliën.
Artistieke opmerkingen
Parijs-blauw is niet-giftig, ongewoon sterk in kleurkracht en zeer permanent in alle technieken behalve in fresco, waar het intensiteit verliest en roestkleurige vlekken achterlaat. Het kan ook in zeer lichte mengsels bekend zijn om uit te bleken. Parijs blauw droogt goed, maar neemt 80% bindmiddel in. Het blauw van Parijs in schilderijen is prachtig wanneer gebruikt met oxyde van chroom briljant of in schaduwen wanneer gemengd met meekrapermeer; spaarzaam in gebruik, omdat het als een olieverf de neiging heeft om de afbeelding een donkerder, zwaarder karakter te geven dan kobaltblauw of ultramarijn. Het kan worden gebruikt in tempera en aquarellen, waar het in combinatie met zinkwit het eigenaardige kenmerk van vervaging vertoont bij blootstelling aan licht, maar de chromatische sterkte in het donker volledig terugkrijgt.
Gevareninformatie
– Gevarenaanduidingen
EUH032 Contact with acids liberates very toxic gas.
– Veiligheidsaanbevelingen
P273 Avoid release to the environment.
P501 Dispose of contents/ container according to regional, national and international regulations.
Aanvullende informatie
| Gewicht | N/B |
|---|


Vloeibare Solvent Brown 43
Borstel van hout met geitenhaar
Stereomicroskoopset OSE-409
Vouwfilter Type MN 615 1/4, Ø: 150 mm
Dubbelspatel - 210 x 11 MM - RVS
Schuurbies, Heel
Voetje no. 05 (Elektrisch verwarmde spatel)
Zelfklevende Schuimtape Volara®
Aquarel - Grafiet Zilverpoeder
Spiritusbeits, 250 ml, Eiken Bruin
3M Stofmasker 8812 FFP1 met uitademventiel
Conservation Set van Eyck 2, Spinel Zwart
Museumvilt
Peltor Optime 3 - 3M Gehoorkap met Hoofdband
Sparmax Airbrush DH-103
Spiritusbeits, 250 ml, Groen
Kobaltsulfaat heptahydraat NVP
Filtreerpapier - 235gr/m2 vel 50 x 75 cm
Spiritusbeits, 250 ml, Eiken Licht
Filtreerpapier - 120 gram - 62x100cm (Set 10 vel)
Aquarel - Bismuth Geel, Donker
Filtreerpapier 70 g/m2 TVN - 47x58cm
Spiritusbeits, 250 ml, Zwart
Spiritusbeits, 250 ml, Walnoot
Evolon® CR op Rol
Vervangend Filter NR. 2 voor Sparmax Afzuigunit SB-88
Aquarel - Bismuth Geel, Medium
Vloeibare Solvent Black 27
pH-elektrode uit glas met platte tip voor oppervlaktemetingen, met BNC-connectie en 1m kabel 

